شاه کلید ارتباط با همسر /

 

 

زندگی مشترکی که شکل می گیرد متعلق به آقا و بانوئی است که پیمان زناشویی بسته اند از این رو حفظ و نگهداریش نیز بر عهده خود زوجین قرار دارد ، و این خود آن دو هستند که تصمیم میگرند، چگونه خانه عشق و محبتشان را بنا کنند . و آنچه مهم است متوجه شدن به این مهم است که هر یک از جنس زن و مرد دارای خصوصیات متفاوتی هستند . خانم ها خصوصیات و نیازمندی هایی دارد که در آقایان به شکلی دیگر می باشد . و معمولا ازدواجهایی موفق بوده اند که زوجین به تفاوت های بین زن مرد توجه داشته اند . ما در این نوشتار سه مورد از روحیات بانوان گرامی را بیان خواهیم کرد که ابعاد زندگی یک زن به این سه شاه راه اصلی برمی گردد.

 

1- احساس ارزشمندی : زنها نیاز دارند که برای همسرشان مهم و ارزشمند باشد ؛ از این رو هر وقت احساس کنند که برای همسرشان مهم نیستند ، زود از خود واکنش نشان می دهند . ولی معمولا این واکنش ها برای ما مردان نکته کوری دارد ، به این معنی که متوجه واکنش می شویم ، ولی علت وقوع این واکنش از سوی همسرمان را نمی دانیم . و معمولا بانوان نیز به صورت آشکارا و صریح علت این واکنش ها را برایمان بیان نمی کنند .

خرید هدیه (هر چند یک شاخه گل) ، به یاد داشتن مناسبت های شیرین زندگی مانند روز عقد و یا تولد و ... ، کمک در کارهای خانه ، تعریف و بیان نکات مثبتشان و همچنین ابراز علاقه و دوست داشتن آنها از جمله راهکار هایی هستند که پیام مهم  بودن او برای شما را ، نشان می دهد . پیامبر گرامی اسلام در مورد ابراز محبت به همسر می فرمایند:

«قول الرجل للمراة اني احبك لا يذهب من قلبها ابدا»{1}

اين گفتار مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بيرون نمي رود.

 

2- احساس امنیت : از آنجایی که زنان نمی توانند به جز همسرشان شخص دیگری را در قلب خود بپذیرند ، نسبت به همسرشان نیز همین توقع را دارند . و دوست دارند او به غیر از محبت همسرش ، محبت شخص دیگری را در دل نپروراند - البته فطری و یا اکتسابی بودن این روحیه زن ها بحث مستقلی را می طلبد- ؛ بنابرین مردان باید این اطمینان را به همسرشان بدهند که ، به غیر از او شخص دیگری را دوست ندارند . مثلا در حضور پدر و مادر خود و یا در جمع خانواده از همسرش قدردانی و تجلیل نماید . بدیهی است که وقت  گذاشتن برای همسر ، عفت در نگاه ، و غیرت ورزی صحیح از سوی مردان احساس امنیت خاطر را به انان هدیه خواهد داد.

شاید بتوان گفت که قران کریم نیز با توجه به همین احساس نیاز به امنیت روانی زنان است که مسئله حفظ عدالت بین زوجین را بیان فرموده است. 

«وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلا تُقْسِطوا فى الْیَتَمَى فَانکِحُوا مَا طاب لَکُم مِّنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلَث وَ رُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا تَعْدِلُوا فَوَحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُکُمْ ذَلِک أَدْنى أَلا تَعُولُوا»{2}

 

3-احساس صمیمی بودن : یکی دیگر از نیاز زن ها ، احساس صمیمیت و رابطه خوب داشتن با شوهر خود می باشد . و اگر این نیاز بر طرف نشود ، آنها احساس بی ارزش بودن می کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و در نتیجه دچار افسردگی می شود .

اما تعریفی که زن ها از صمیمیت با همسر خود دارند علاوه بر حداقل روزی دو ساعت صحبت کردن و شنیدن جملات عاشقانه با همسرشان ، شامل ارتباط لمسی داشتن نیز می شود . به عنوان مثال اگر شما در هنگام خرید لباس ، به همسر خود توجه داشته باشید می بینید که حتما او آن را به دست می گیرد ، وحتی برای مدت کمی هم شده آن را لمس خواهد کرد و این لمس کردن وسیله ارتباط زن ها با دنیای اطرافشان می باشد . سعی کنید  موقع صحبت کردن دست آنها را بگیرید و از آغوش گرفتن آنها دریغ نکنید . به چشمان آنها نگاه کنید و پیام مهر و محبت خود را ابراز نمایید .

رسول گرامی اسلام می فرمایند:

 

«إنَّ الرَّجُلَ إذا نَظَرَ إلَى امرَأَتِهِ وَنَظَرَت إلَيهِ نَظَرَ اللّه  تَعالى إلَيهِما نَظَرَ الرَّحَمَةِ» {3}

وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگاه مى كن

 

 منابع:

1- وسائل الشیعه  ج‏14، ص‏10

2-قران کریم سوره نساء ایه 3

3-نهج الفصاحه ص278 ، ح 621


نظرات شما عزیزان:

♣♣Хамид♣♣
ساعت20:35---5 ارديبهشت 1395
مطالبتون خیلی زیباست
موفق باشید
به منم سربزنید ونظربدین
ممنون منتظرتونم


Sama
ساعت20:26---5 ارديبهشت 1395
سلام موفق باشید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاق و تربیت
برچسب‌ها: ارتباط با همسر روش مدارا با همسر ویژه گی های زنان

چهار شنبه 1 ارديبهشت 1395 | 22:32 | محمد . ش |